صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور arrow مقاله هاي ديني - فرهنگي arrow علمي arrow گیاهان و گیاه شناسی در ایران باستان
۱۶ تير ۱۳۹۹
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

جنبه های پراهمیت کشت و زرع در ایران باستان     گیاه و گیاه شناسی در ایران باستان و زرتشتیان 

  شیوا افضلی فر - کشاورزی و پرورش گیاهان در ایران باستان همیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. اهمیت به کشاورزی در ایران به گونه ای بوده که دیگر تمدن ها، ایرانیان را از این بابت می ستودند.

 توجه به کاشت گیاهان ودرختان به ویژه دانه های گیاهانی که از ارزش غذایی بالایی برخوردار بودند در ایران باستان رایج بوده و تاکنون نیز تداوم یافته است.

به عقیدۀ عده ای از مورّخان، اولین نشانه های کاشت گیاهان که البته منظور از گیاه (دانه گندم) بوده است در منطقه غرب ایران و جایی نزدیک به شهرشوش به دست آمده که این مسأله نشان دهنده ی جنبه های پراهمیت کشت وزرع در ایران باستان است.

درمنابع، اشارات بسیاری به کاشت درختان وبعضی از دانه های گیاهان که ارزش غـذایی داشته اند،

 شده است از آن جمله گندم، جو، ارزن، برنج وحتی درختانی که یا به دلیل میوه دار بودنشان مورد توجه بوده اند ویا حتی فقط به دلیل سبزی وخرمی و علاقه ایرانیان به درختکاری پرورش داده می شدند.

ایرانیان گیاهانی مانند انواع گلها و درختان را کاشته و در باغ هایی که درمنابع تاریخی از آنها به نام فردوس (پردیس) نام برده شده پرورش می دادند.

 اگر بخواهیم گیاهان مورد توجه ایرانیان درعصر باستان را مورد بررسی و دسته بندی قراردهیم می توانیم به انواع درختان   (بابر و بی بر) اشاره کنیم.

درمنابع آمده که درعصر هخامنشی "کوروش" توجه بسیاری به امر کشاورزی و پرورش گل وگیاه داشته است.

 او روستاییان وکشاورزان را می ستود و پایداری دولتش را از دسترنج آنان می دانست. درتصاویری که از عصر باستان ایران به جای مانده و درآثار باستانی کشف شده از دوران های قدیم ایران می توان به تصاویری از درختان و گلها اشاره کرد.

 

برای مثال: تصویر "لوتوس" ( گل نیلوفر) دردیوارها ونقش برجسته های تخت جمشید.

 شاید بهتر باشد تا مقوله ی پرورش و کاشت گیاهان را با گیاهی مقدّس آغاز کنیم: این گیاه "هوم" نام دارد که در نزد ایرانیان از قداست و ارزش بالا و والایی برخوردار بوده است.

 

هوم:

گیاه هوم دارای گونه ها واقسام متعددی است. نوع بزرگ آن در بلوچستان بطور خودرو بعمل می آید. اهالی محلی به آن "هوموک" می گویند وانواع دیگرش در منجیل، دامغان، یزد، کویر لوت و... روییده می شود.

 این گیاه درنزد زرتشتیان و ایرانیان باستان گیاهی بسیار مقدّس بوده و گفته شده که درعصر جمشید، ایرانیان باستان عقیده داشتند عصاره آن روح افزاست، میوه این گیاه قرمز و گوشتی است.

 از این گیاه استفاده های دارویی نیز صورت می گیرد که ازآن جمله ، مادۀ «افدرین» است که افزایش دهندۀ فشار خون می باشد واثر قابل توجهی در تنگی نفس دارد  که به آن «آدرنالین» گیاهی نیز لقب داده اند.

اصولاً در آیین زرتشتی زراعت و پرورش درختان میوه دار و حیوانات اهلی از جمله کارهای مقدّس شمرده می شد. در ایران توجه به درختکاری وکشت و زرع گیاهان چنان مـورد توجه بود که ایشان  سعـی می کردند به مناسبـت های مختلف درختـی کاشته و حتی گیاهـان را به یکدیگر پیشکـش کنند،

 این رسم چه درنوروز که درکنار خانه ها هفت گونه از غلات درهفت استوانه کاشته می شد(اشاره به قداست عدد7) و چه در روز تولد ویا سالگرد ازدواج و یا حتی مرگ که درختانی کاشته شده وهدیه می دادند ویا به روان درگذشتگان پیشکش می کردند رواج داشت.

درخصوص کاشت درختان و استفاده از سایه و برگ و بار آنان در تاریخ اشارات زیادی شده است. چنانکه داریوش شخصاً به کاشت درختان وبهره بردن از انواع جدید آن  علاقه مند بود.  سرو درختی پایدار است که در زمستان در مقابل سرما بسیار مقـاوم می باشد ایرانیان صفت آزادگی و سربلندی را از سرو آموخته و درگفتار واشعار خود بسط و گسترش داده اند. درشعر شاعرانی مانند حافظ که خود از منطقۀ خوش آب وهوا و سرسبز، شهر گل وگلزار «شیراز» است، به درخت سرو اشاراتی مکرر شده است:

 

بی تو ای سرو روان با گل وگلشن چه کنم    نازسنبل چه کشم عارض سوسن چه کنم

گیاه شناسی در ایران:

متن بندهش درباره چگونگی پیدایش گیاهان وانواع آنها و گونه های متعدد وخواصشان چنین است:

«وتیره های بسیاری ازدرختان، بوته ها، درختان میوه، ذرت، گلها، گیاهان خوشبو، سبزیها، ادویه ها، علفها، گیاهان طبی، گیاهان صمغی یافت می شوند و ازهمگی آنها روغن، رنگ و پوشاک فراهم می آید.

 از درختان نیز نام خواهیم برد که میوه شان مطلوب آدمی نیستند و همیشگی می باشند مثل درخت سرو، چنار و دیگر از این گونه، که آنها را دار و درخت می خوانند.گیاهان با برگان خوشبو که با دستان آدمی کاشته می شود وهمیشگی می باشد را گیاهان خوشبو می نامند.

 

گیاه پنیرک (توله):

گیاهی است یکساله زمستانی یا دوساله از خانواده Malvaceae که ازدیاد آن از طریق بذر صورت می گیرد. برگ های این گیاه ساده، قلبی شکل و به طور متناوب روی ساقه قرار گرفته اند.ساکنان مناطق جنوبی کشور نیز از گیاه توله به صورت خام یا پخته استفاده می کنند.

 

خواص دارویی آن : پنیرک حاوی موسیلاژ (لعاب نباتی) و ویتامین هایA-B-C  است، ازبرگ و گل این گیاه استفاده می شود، ضد سرفه و مرهم سینه است، خاصیت مسهل و نرم کننده دارد، جوشانده آن برای عفونت های مثانه و اسهال خونی و سرفه های شدید ادرار و شیر می شود.اگـر با روغن زیتـون مخلوط و تهیه شود برای سوختگـی و گزیدن عقرب نافـع می باشد.

خوردن دم کرده شاخه و برگ آن با شکر برای رفع خشونت صدا و یرقان و سوزش مجاری ادرار مفید است. گل پنیرک برای زخم کلیه و سرشاخه های گلدار آن برای روده مفید می باشد. تخم آن برای معده های ضعیف مضراست.

 

اسفند:

این گیاه را اسپند و سپند هم می گویند. دانه های آن سیاه است و درتمام زمین های بایر و حاشیه کویرایران ، راه تهران- ساوه، تفرش و نواحی دیگر می روید.

دانـه های آن خواب آور و معرق است ، خوردن دانه های اسفند برای رفع صرع و هیستری و فلج و جنون و سایرامراض  عصبی مفید است.

دود این گیاه ضدحساسیت است به این جهت برای رفع چشم زخم که نوعی حساسیت به اشخاص می باشد اثری نیکو دارد. بخور این گیاه برای تسکین درددندان مفید است.

 

منابع:

1 - محمدرضا جلالی نائینی-گزیده سرودهای ریگ ودا- چاپ سوم- نشرقطره-1372

2-      هاشم رضی-دانشنامه ایران باستان-جلدچهارم- انتشارات سخن-1381

3-      رضا مرادی غیاث آبادی-اوستای کهن وفرضیاتی پیرامون نجوم شناسی-بخش های کهن اوستا-1382

4-      فتح اله شفیع زاده-گیاهان دارویی لرستان-دانشگاه علوم پزشکی لرستان-1381

5-      محمدآزادبخت-رده بندی گیاهان دارویی-انتشارات تیمورزاده-تهران1378

6-      ابراهیم پورداود-هرمزدنامه-تهران-اساطیر-1380

 

 

 

 

نظرات

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

ای پسر من نیکوکار باش نه بد کار زیرا زندگانی انسان جاودان نیست و هیچ چیز از کردار نیک لازمتر نمی باشد .


همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 


همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد

تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 99698 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1221
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 56481982
 
Top!
Top!