صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور arrow مقاله هاي ديني - فرهنگي arrow دینی arrow گفتاري درباره امشاسپندان
۰۸ خرداد ۱۴۰۱
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

در گاتها از شش امشاسپند ياد شده است

استاد فریدون جنیدی پژوهنده فرهنگ و زبان‌های باستانی   استاد فريدون جنيدي  - واژهء‌ امشاسپند از دو بهر سپند و اَمشي۫ برآمده است. واژه‌ نخست در اوستا سپِنتَ خوانده مي‌شود که سود بخش و گستراننده گزارش مي‌شود.

و چنين ويژگي، آنرا بسوي آنچه که در زبان تازي «مقدس» مي‌خوانند ره نموده است.

اين واژه همراه با بسيار واژه‌هاي ديگر، آميزه‌هاي تازه و در خور ستايش مي‌سازد، چونان :

سِپنت آرمَئيتي : زمين سودبخش و گستراننده . . . .(و مقدس)

سِپنت گاثا : گات‌هاي سودرساننده

سِپنتُو مَئين يو : روان بخشنده، مينوي سودرسان

سِپنتُو فرَسنَ : پرسش سپنتايي

سِپنتُو داتَ : مرز سپند، نامي که در زبان پهلوي به سپنديات و در زبان فارسي به اسفنديار دگرگون شد.

سِپنتُو فرَدَخشتَ : دارنده ارزش مينوي، آورنده پيام نيکو

سِپنتُو خرتو : نام يکي از ناموران که در فروردين يشت ستوده شده است، خرد سودرسان . . . (مقدس)[1]

***

اما بخش نخستين اين واژه در زبان اوستايي بگونه‌ي اَمَشي آمده است که خود از يک ريشه‌ي : مَشي = مرگ برآمده، و يک پيشوند دگرگون کننده «اَ» که از آن واژه‌ي «بي‌مرگ» برمي‌آورد.

 

گونه‌اي ديگر از اين واژه، مَهرکَ اوستايي است برابر با «مرگ» که با پيشوند «اَ» بگونه اَمَهرکَ يا بيمرگ درمي‌آيد که در زبان پهلوي در واژه «اَمَهر اسپند» برجاي مانده است که آن نيز گونه‌اي از «امشاسپند» است.

پيداست که امشاسپندان در گاثاها گون‌ها ( صفات) اهرامزدا هستند و نخستين آنها «بهمن» يا انديشه نيک است که در زبان پهلوي وهومن، و در زبان اوستايي وهومَنَنَگه خوانده مي‌شود . . .

دو ديگر «اشا» (=راستي) است که به ويژه در واژه‌ي اَشاوهيشتا، برترين راستي و پاکي و زيبايي گزارش مي‌شود که ويژه‌ي خداوند است، که از همه راستتر و پاکتر و زيباتر است، و نماد گيتيايي آن در ماه ارديبشهت، بيش از هرگاه ديگر، خود مي نماياند . . .

سديگر؛ «شهريور» است که در زبان پهلوي شترِيوَر خوانده مي‌شود و در اوستا خشَثرَوَئيري است، و گزارش آن «شاهي آرماني» است که ويژه‌ي خداوند است و افراز آسمان‌ها، و کهکشان‌ها و خورشيدهاي بي‌شمار، تا يک ياخته، ويک آميب، همه جا فرمان او روان است، و در اين گستره‌ي شگفت، هيچ چيز نيست که يکدم، سر از فرمان او بتابد؛ . . .

 چهارم «سپندارمز» است که در زبان پهلوي سپندَرمَت، و در زبان اوستايي سپِنت آرمَئيتي خوانده مي‌شود، که بخش پايانين آن مهر و فروتني است، و نمادِ آشکارِ اين گون، دشت‌هاي گستردهء مزدا داده، و زمين گستراننده‌ء گيتي است که همه باشندگان جهان، پاي بر سر او مي‌نهند، و او با فروتني و مهر همه را مي‌نگرد و بهمگان براي زيستن ياري مي‌رساند، و همگان را دوست مي‌دارد . . .

پنجم «خرداد» است که در زبان پهلوي خوَردَت و در زبان اوستايي هَئوروَتاتَ خوانده مي‌شود، بالش و رويش همهء گياهان و جانداران گيتي را همواره نشان مي‌دهد، که هيچ جانداري نيست که در اين همدادِ شگفتِ افزايش و بالندگي همگام نباشد! فزوني و بالش و افزايشِ دمبدم را پاياني و مرگي نيست و همواره است و بدينروي ششم امشاسپند را «امرداد» مي‌خوانيم که در زبان پهلوي اَموردَت، و در اوستا اَمِرِتاتَ خوانده مي‌شود.

در گاثاها از همين شش گون ياد شده، و گاهگاه نام يک امشاسپند، به ويژه وهومن و اشا، به جاي اهورامزدا،  آمده است.

***

اينجا نگرشي به زمان باستان، بايسته مي‌نمايد!

پيش از زرتشت، ايرانيان بر کيش مهر بودند، که بهنگام پيروزي بر بيوراسب و بابل ( ضحاک) پديدار شده بود، و پيش از کيش مهر، ايرانيان را کيشي بود که در اوستا، از آن با نام پَئوئيريو-تکَئِِشَ ياد شده است!

اين نام از دو بهر «پَئوئيريو» و «تکَئيشَ» برآمده است.

بهر نخست آن، از واژه‌ي پَئواو۫روَ برابر با «نخست» و «آغاز» برگرفته شده است. از اين واژه در زبان پهلوي واژه‌ي فرَتوم برآمده است، برابر با نخستين، و از همين ريشه است که در زبان‌هاي اروپايي Eirst انگليسي = نخستين، primary انگليسي و premier و primaire فرانسوي و primario ايتاليايي و prim آلماني همه برابر نخستين آمده است.

در يکي از زبان‌هاي امروز ايران (سنسگري) نيز خوشبختانه اين واژه بگونهء پرونين برجاي است.[2]

بخش پاياني کيش نخستين تکَئيشَ، با فروافتادن «ک» در زبان پهلوي و فارسي بگونه «کيش» درآمد، اما در پيوند با بخش نخستين بگونه «پوريوتکيشان» مي‌خوانند که در نامه‌هاي پهلوي از آنان ياد شده است و يکي دو «اندرز» نيز از آن هنگام برجاي مانده است.[3]

گزارش کنندگان اوستا، از پورتکيشان بنام «نخستين آموزگاران دين زرتشتي» ياد کرده‌اند، اما با گراميداشت کوشش همهء آنان، بويژه استاد روانشاد «پورداوود» که همهء گزارندگان امروز ايران رهرو راهي هستند که او گشود، اين واژه بجز از کيش نخستين، گزارشي ندارد. اين کيش نگرش به آسمان و خورشيد و ماه و ستارگان داشت و از سروده‌هاي دقيقي در شاهنامه اين گفتار دربارهء لهراسب برجاي مانده است :

نيايش همي کرد خورشيد را

چنان چون که بُد راه، جمشيد را

بياري يزدان، من در دفتر نخسيت «داستان ايران بر بنياد گفتارهاي ايراني»[4] دربارۀ آن سخن گفته‌ام. چون نمي‌توان همهء آن سخنان را در اين گفتار آورد، دربارهء زمانِ درازِ آن و چگونيِ ستايش‌هاي آنان که از اندرزهاي پورتکيشان برگرفته‌ام، سخن نمي‌گويم، اما اين هست که نگرش هموارۀ آنان به گسترهء آسمان، آنان را رهنمون به يافتن ستارگان ايستا و دوازده برج آسماني، و هفت ستارهء روان[5] گرديد، و بدينروي شماره‌هاي 12 و 7 براي آنان سخت گرامي بشمار مي‌رفت . . .

با گذر زمان چون ايرانيان کيش خويش را بسوي «مهر» رهنمون شدند[6]، نتوانستند ويژگي شمارِ هفت را فراموش کنند، و آنرا، در گذشتن ازهفت زينهء کيش تازه، گرامي داشتند.[7]

چون چند هزار سال نيز از گذر کيش مهر بر جان و روان نياکان گذشت، و زرتشت پديدار شد، چندي پس از زرتشت آن کشش دروني و يادگار هزاران سال گراميداشتِ شمارِ هفت آنانرا برانگيخت، تا از اهورامزدا نيز بر سر شش امشاسپند ياد کنند، و بدينسان هفت امشاسپند پديدار گرديد! و اين خود، نه برپايهء داوري اشوزرتشت است، در گاثاهاي ورجاوند![8]

نخستين نشانه از آنکه ايرانيان پاي را از هفت نیز فراتر نهادند در «بُندهش» ديده مي‌شود. آنجا که در پايان بخش آفرينش مادي چنين آورده است :

«آن دوازده ماه را نام از همان امشاسپندان است : فروردينماه، ارديبهشت‌ماه، خرداد ماه، تير ماه، امرداد ماه، شهريور ماه، مهر ماه، آبان ماه، آذر ماه، دي ماه، بهمن ماه، سپندارمذ ماه»[9]

اما نه بس دير، نويسندهء بندهش در بخش چهارم- چگونگي و علت آفرينش آفريدگان براي نبرد – چنين داوري کرده است :

«هرمزد نام سي امشاسپند را بدان سي روز چنين نهاد : که نخست «هرمزد» است، پس شش امشاسپند، = هفت، هشتم «دي» که دادار است، پس شش امشاسپند = هفت، پانزدهم «دي» که دادار سپس هفت امشاسپند = هشت، اينچنين. نام خويش را بر چهار جاي، اندر ماه‌ها نشاند.»[10]

با چنين داوري شمار امشاسپندان از دوازده، به بيست و شش مي‌رسد، چنانکه در آفرين «برساد» نيز چنين است : «بخشنودي مينوي اورمزد اواگاه سه دي ويسفي شام»[11]

اما نويسندهء ساده انگار بندهش در بخشي ديگر، بي‌آنکه جدايي ميان اورمزد و سه گاه دي و نام ديگر روزها بياورد، نام پروردگار را نيز در کنار ديگر امشاسپندان (!)، و با چنين داوري اهورامزدا نيز امشاسپند شمرده شده است[12]

و شگفت تر آنست که در ايران پس از اسلام، نويسنده‌اي بنام شهرستاني در «مِلل و نَحلِ» خويش، آگاهي درست‌تري دربارهء امشاسپندان مي‌دهد، . . . اينکه از امشاسپندان تنها در گفتار زرتشت (گاثاها) ياد مي‌کند، و نه هيچ دفتر ديگر :

«از سخناني که زرادشت به نصِّ خويش مرقوم داشته، آنستکه عالم را قوّتي الهي، مدبّر است که جميع آنچه در عالم هست در حيطهء تدبير آن قوتست و مبادي هر چيز بکمال رسانيدن، در حيز توانايي اين قوه تواند بود و آنرا –امشاسپند-گويند.»[13]

***

اما چون با آمدن «نريمان هوشنگ» فرستادهء پارسيان هند، زرتشتيان ايران بي‌دريغ و بي‌درنگ ياري به آنان را آغاز کرده، سد‌ه‌ها دنبال کردند، از همهء دفترهاي پهلوي و اوستايي براي آنان فرستادند . . . مهر ايران، و رنج دوري از ميهن و پيدايي يکسونگري[14] . . . آنان را به تندروي کشانيد!

 

پس؛ در خرده اوستای خود از سي امشاسپند ياد کردند، آنگاه براي بزرگداشت «هوم ايزد و برز ايزد و نريوسنگ ايزد» اين نام‌‌ها را نيز بدان افزودند، و شمار امشاسپندان، به سي وسه رسيد!

***

اميدوارم اين سخنان هشداري باشد براي جوانان، تا دريابند که رهنمون‌هاي زرتشت پاک چگونه دگرگون شده است، و راه بيداري و هشياري را در خواندن گاثاهاي ورجاوند، بدانند.

 

 

 

استاد فریدون جنیدی، فرزند بکتاش ایرانی، در بيستم فروردین سال ۱۳۱۸ در کوهستانِ ریوندِ نیشابور زاده‌شد. فریدون جنیدی شاهنامه‌پژوه ، ایران‌شناس، مدرس دانشگاه، نویسندهٔ ایرانی و از پژوهندگان فرهنگ و زبان‌های باستانی است. همچنين وي بنيانگذار بنياد نيشابور است.

 

 



[1] - براي آگاهي بيشتر از واژه‌هاي آميخته بنگريد به : فرهنگ واژه‌هاي اوستايي، احسان بهرامي – فريدون جنيدي، دفتر سيوم، رويه‌هاي 78 - 1474

[2] - کوچرَوانِ سنگسري «چادر» را «گوت» مي نامند، چوب‌هاي چادر را «گوت چو». آنگاه نخستين گوت چو را که جلو در چادر است «پرونين گوت چو» مي‌خوانند.

[3] - بياري يزدان اندرزي گسترده‌تر را ترجمه کرده‌ام و اميدوارم پس از چاپ داستن ايران، آنرا بچاپ برسانم.

[4] - اين دفتر آمادۀ چاپ است، و اميدوارم که بزودي بدست ايرانيان برسد.

[5] - نگارنده براي سياره، ستارهء روان، و براي ستارگان ساکن، ستارگان ايستا را بکار گرفته است.

[6] - ايرانيان در گذر زمان هيچگاه ارزش‌هاي فرهنگي کيش‌هاي باستاني را فراموش نکردند، که با انديشه‌هاي تازه‌تر و بهتر کيش و ديدگاه‌هاي مينوي خويش را به پيش بردند، چنانکه يادگارهاي کيش نخستين هنوز در خورشيد نيايش و ماه نيايش و تيشتريشت . . . هنوز گرامي است.

[7] - اروپائيان که بهنگام کوچ از ايران کيش مهر را با خويش بدان مرز بردند، داوري‌هاي شگفت، و نادرخور از هفت پايهء کيش مهر خويش دارند. اما در فرهنگ ايران، گذر از اين پايه‌ها، در داستان هفتخوان رستم، چون گذر از تشنگي و گرسنگي و تاريکي. و جادو و نبرد با شير و اژدها که نشان از سختي‌هاي جهان است، برجاي مانده است.

[8] - شگفت است که چون کيش ايران دگرگون گشت، و پس از کشمکش‌هاي سده‌هاي آغازين، نرم‌ نرم، ايرانيان فرهنگ باستاني خويش را با کيش تازه همراه کردند، و پديده‌اي به نام عرفان ايران پديد آمد، هر يک از عارفان زينه‌اي (درجه و پايه) چند براي رسيدن به حق (=اشا) پيشنهاد کردند. خواجه عبدالله انصاري يکسد ميدان، سهروردي چهل ميدان و محمد نسفي که از وي ياد خواهد شد، يک گام پيشنهاد دادند، و عطار، هفت شهر عشق را پيش کشيد و با آنکه پيشنهاد محمد نسفي شگفت‌تر و درست‌تر مي‌نمود :

يکي قدم بر نفس خود نه، يکي قدم بر کوي دوست

هرچه بيني، دوست بين، با اين و آنت کار نيست

اما ايرانيان، سخت به «هفت» شهر عطار جوان پيوستند، چنانکه هنوز آنرا رها نمي‌کنند، و با آنکه عطار خود در سروده‌هاي هنگام پيري خويش «هفت شهر» را بيکسو نهاد، و همانند نسفي يگانگي را پيش نهاد، اما ايرانيان بهيچ روي «هفت شهر» هنگام جواني وي را از دست نمي‌نهند.

دربارۀ عطار و انديشه‌هاي شگفت او دفتري در دست دارم که پس از «داستان ايران» و «فرهنگ واژه‌هاي پهلوي» بدست ايرانيان مي‌رسد، بياري يزدان!

[9] - بندهش ايراني، چاپ عکسي، از روي نسخه تهمورث دينشاه، انتشارات بنياد فرهنگ ايران (88)، رويهء 22 – نيز فرنبغ دادگي، بندهش، مهرداد بهار، انتشارات توس، 1380، رويهء 42

[10] - بندهش ايراني، همان، رويه‌هاي 7-26، و ترجمهء مهرداد بهار، رويهء 47 (ترجمهء بهار در اين بخش با اندکي لغزش همراه است.)

[11] - ترجمه فارسي : «مينوي اورمزد، با همه گاههاي سه گانهء دي»

 

[12] - بندهش، همان، رويهء 42

[13] - الملل و نحل : ابوالفتح محمد بن عبدالکريم شهرستاني : ترجمهء افضل‌الدين صدر ترکه اصفهاني، ويرايش سيد محمدرضا جلال نائيني، رويهء 259، برگرفته از پژوهش واژه‌هاي سرياني در زبان فارسي، جليل اخوان زنجاني.  

[14] - اين واژه را برابر «تعصب» برگزيدم که برخي آنرا «پي‌ورزي» (!) مي‌خوانند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات
فرید شولیزاده
نوشته شده توسط مهمان فعال 2010-02-24 09:57:52
http://sampadeyazd.parsiblog.com/1342449.htm 
جواب لبریز از توهم آقای عبدالله شهبازی در جواب اعتراض اینجانب به تحریف چهره مانکجی هاتریا در سریال سالهای مشروطه....

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

در معبر عام مجادله مکن .

همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 



همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد

تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 65040 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1223
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 73022344
 
Top!
Top!