صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور arrow مقاله هاي ديني - فرهنگي arrow فرهنگي - سنتي arrow نقش عدد هفت در طول تاريخ ايران زمين
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

ايرانيان نخستين ملتي بودند كه به رمز و راز عدد هفت  آسماني پي بردند  عدد هفت

مهربان پولادي - عدد هفت در نزد ایرانیان از دیرباز تاکنون عددی مقدس و مشهور بوده . از ميان همه اعداد , عدد هفت همیشه مورد توجه مشرق زمین و به خصوص ایرانیان قرار داشته ‚ اغلب در امور ايزدي و نيک و گاه در امور اهريمني و شر به کار ميرفته است .

ولی اکثر موارد در جهت نیت پاک ومينوي و مقدس استفاده می گردیده . وجود بعضي عوامل طبيعي مانند تعداد سياره هاي مکشوف جهان باستان و همچنين رنگهاي اصلي‚ سبب برتري و جنبه ماوراطبيعي اين عدد گرديده است. با توجه به آیین کهن میترائیسم ایران که قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد بایستی بپذیریم که ایرانیان نخستین ملتی بودند که به رمز و راز این عدد آسمانی پی بردند . تمدنهای بسیاری در مشرق زمین و به خصوص خاورمیانه شکل گرفت که پایه های تمدن بشری محسوب می شوند ولی نکته جالب آن این است که از میان همه آنها تنها تمدن ایران باقی ماند و به عبارتی همه تمدنهای اطراف به نوعی یا در تمدن ایران حل شدند و یا از میان رفتند .

ملتها و تمدنهای اطراف ایران نیز به پیروی از ایرانیان مهرپرست و مهر اندیش متوجه سيارات شده بودند و رمز و رازی اهورایی را یافته بودند و در نتیجه به صورت نماد شگون می پرستيدند. آنچه که شواهد نشان می دهد میترائیسم ایرانی تاثیر گذار ترین آیین در ادیان جهان بخصوص در مسیحیت بوده است در تاريخ ايران و بناهاي بازمانده از دوره‌هاي تاريخي گوناگون، توجه به عدد هفت مشهود است. دور تا دور قلعه همدان (هگمتانه) پايتخت مادها، داراي هفت ديوار بوده است كه كنگره‌هايي به رنگ‌هاي مختلف داشته اند. داريوش بزرگ با شش تن ديگر از نجباي ايران هفت تني را تشكيل دادند كه دست به دست هم دادند و گئومات مغ دروغین كه بر ضد كمبوجيه پادشاه هخامنشي قيام و سه ماه بر مردم ایران حكومت كرد را از تخت پادشاهي سرنگون كردند . در نقوش نقش رستم بالاي آرامگاه داريوش بزرگ در دو طرف، شش نفر وجود دارند كه با خود داريوش بزرگ ، هفت نقش را تشكيل داده‌اند . از سوی دیگر عدد هفت در نزد ایرانیان به عنوان یک نماد انرژی اهورایی نیز مطرح است . به طوریکه در برخی از نقوش فرشهای دست بافت محلی یا گلیم های ایرانی دور تا دور دایره میانی آنها با هفت رنگ مختلف تهیه شده است تا انسانی که بروی آن استراحت میکند از نیروی آرامش بخش اهورایی آن برخوردار شود .

هفت وادی میترایسم در ایران ( کهن ترین سند تاریخ )

   هفت باور نیک ایرانیان باستان

از دیگر باورهای کهن ایرانیان که بر پایه هفت می باشد میتوان به این موارد اشاره نمود :هفت ایزدان آريايي ،هفت طبقه زمين

هفت طبقه آسمان

هفت اقلیم , هفت کشوری که در طول تاریخ تحت کنترل ایران بودند

هفت دریا

هفت ايزد در مذهب مانوي در زمان ساسانیان

هفت پیکر نظامی گنجوی 

هفت خان رستم  : خوان اول رخش شیر را کشت , دوم چشمه آب به رهنمایی غرم به رستم پیدا گشت , سوم رستم اژدها را کشت , چهارم زن جادوگر را هلاک کرد , پنجم دوگوش دشتبان را برکند , ششم ارژنگ دیو را بکشت , هفتم دیو سپید را به قتل رساند .

هفت آتشکده کهن ایرانیان : آذرمهر , آذرنوش , آذربهرام , آذرآیین , آذرخرین , آذربرزین , آذرزرتشت ادامه

 و همچنین دهها ضرب المثل و کلمات عامیانه ایرانی همچون :

هفت پشت یا هفت نسل یا هفت جد , هفت اخگر نياره , هفت الوان , هفت خزينه , هفت خط , هفت حکايت , هفت خال , هفت رنگ , هفت قلم آرايش , هفت گنج پرويز , هفت چشمه , ترشی هفته بیچار و . . .

نفوذ هفت مقدس ایرانی در نزد ملتهای دیگر

عجایب هفت گانه دنیا

هفت شهر طلسم نمرود

هفت شب روز بلای قوم عاد

هفت فرشته مقدس در نظر بني اسرائيل

هفت گاو فربه و هفت گاو لاغر که فرعون به خواب ديد

هفت نفر اصحاب کهف : یملیخا , مگشلینیا , مشلیتیا , مرنوش , دبرنوش , شادنوش , مرطونش

شايد بخاطر فراز و فرودهايي كه با اين عدد در كنار تاريخ ايران زمين داشته ايم. عدد هفت عددي متمايز از ديگر اعداد نزد ايرانيان است.

نظرات
امشاسپندان
نوشته شده توسط مهمان فعال 2009-11-30 12:32:31
 
١_ امشاسپند وُهومَنَه_ بهمن: نيك انديشي . ايزدان همراه: ماه،گوش،رام. 
جانوران سودرسان به امشاسپندان بهمن بستگي دارند.نگهداري و پرورش جانوران سود رسان، از نيك انديشي است.  
٢_ امشاسپند اشه وهيشتَه- ارديبهشت: راستي. ايزدان همراه: آذر،سر.ش،بهرام.  
آتش با امشاسپند ارديبهشت رابطه ي نزديك دارد و با رنگ زرد مشخص مي شود. نگهداري آتش و پرهيز از آلودن آن،كه سالم ماندن هوا،به آن بستگي دارد، پيروي از راستي است.  
٣_ امشاسپند خَشْتْروَئيريَه – شهريور: گياه : توانايي. ايزدان همراه: خور، مهر،آسمان،انيران. 
فلّز نماد توانايي، مقاومت، بردباري و استواري است از اين رو، فلّز با امشاسپند شهريور(فروزه ي توانايي)، پيوندي نا گسستني دارد. فلز توانايي و نيروهاي زميني را در خود دارد و نماد قدرت و توانايي استو از اين رو با رنگ سرخ مشخص مي شود.نقش فلزات در پيشبرد زندگي، صنعت و تمدن بر كسي پوشيده نيست.  
٤_ امشاسپند سپنتا آرمه ئيتي_ سپندارمذ : مهر ورزي. ايزدان همراه: آبان،دين،ارت،ماراسپند.  
زمين با امشاسپند سِپَندارْمَذ ، ارتباطي ويژه دارد. همچنين زمين(خاك) همه ي دارايي خود را با دست ودلبازي و فرو تني و مهرباني، در اختيار انسان و ساير موجودات زنده قرار مي دهد. از اين رو، زمين الگو‍ فروتني، از خود گذشتگي و مهر ورزي است. زمين خالق و بارور است و گياهان و رستني ها از او مي رويند و مي بالند، مظهر باروري و خلاقيت نيز هست و با رنگ نارنجي معنا مي يابد. 
٥_ امشاسپند هَه اُرْتات _ خرداد : رسايي. ايزدان همراه: تشتر،فروردين،باد. 
آب با امشاسپند خُرداد پيوند نزديك دارد. نگهداري آب، پرهيز از آلودن آن و استفاده ي درست از آن، نشان رسايي انديشه و خِرَد، و ژرفاي دانش و بينش انسان است.  
٦_ امشاسپند اَمِرِتات_ امرداد : گياه: بي مرگي و جاودانگي. ايزدان همراه: رشن،اشتاد،زامياد.  
گياه با امشاسپند اَمُرداد بستگي منطقي دارد.وجود گياه بر روي زمين، به طور مستقيم يا غير مستقيم موجب ادامه ي زندگي انسان و مانع مرگ و نابودي او مي شود. بنابراين، مرگ گياه با مرگ انسان؛ و حفظ گياهان از نابودي، بي مرگي نسل انسان را بر زمين به دنبال دارد.امرداد با رنگ سبز مشخص مي شود.  
هفت فروزه!
نوشته شده توسط مهمان فعال 2009-10-28 15:55:11
فروزه ها در باورهاي بومي و ملي مردمان ايران زمين:  
وُهومَنَه_ بهمن: گياه: گل ياسمين سفيد ، نگهبان جانوران ، رنگ: سفيد ، بنفش ، نماد از حيوانات: خروس سفيد ، ... نيك انديشي  
اشه وهيشتَه- ارديبهشت: گياه: گل مرزنگوش ، نگهبان آتش ، رنگ: زرد ، آخشيگ: آتش ، موكل بر بيماري و شفا ، مشتری ... راستي  
خَشْتْروَئيريَه – شهريور: گياه :شاه اسپرغم/شاسپرغم ، نگهبان فلزات ، رنگ: قرمز ، هماهنگ با: ياكَنْدْ و نارسنگ ، ... توانايي 
سپنتا آرمه ئيتي_ سپندارمذ : گياه: بيد مشك ، نگهبان زمين و زنان نيك ، رنگ: نارنجي ، آخشيج: خاك ، مریخ ... مهر ورزي  
هَه اُرْتات _ خرداد : گياه : سوسن ، نگهبان آب ، رنگ: آبي روشن ، هماهنگ با: پيروزه ، ناهيد ... رسايي 
اَمِرِتات_ امرداد : گياه: گل چَمْبَك/ زنبق ، نگهبان گياهان ، رنگ: سبز ، هماهنگ با : يَشپ ، ... بي مرگي  
دستتون درد نکنه
نوشته شده توسط بهناز فعال 2008-05-12 23:24:20
امیدوارم ما همگی بتونیم مانند عدد هفت در تاریخ ایران زمین نقش بسزایی داشته باشیم.
خسته نباشید
نوشته شده توسط behrooz فعال 2008-05-12 23:14:14
آقای پولادی نوشتار بسیار زیبایی بود. باز هم برایمان بنویسید
هفت روز هفته
نوشته شده توسط rsalehi فعال 2008-05-12 09:44:12
با درود و سپاس از شما 
خواهش میکنم در خصوص بازگشت نام روزهای هفته یه پارسی توجه خاص صورت پذیرد .

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

هیچکس را تمسخر مکن .

همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد



همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 

تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 109994 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1221
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 64925247
 
Top!
Top!