صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور arrow مقاله هاي ديني - فرهنگي arrow دینی arrow اشوزرتشت؛پیام اور اهورامزدا یا فیلسوف و مصلح اجتماعی(2)
۰۸ خرداد ۱۴۰۱
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

پروردگارا میدانم که تو مرا برای این کار بزرگ به عنوان نخستین اموزگار برگزیدی  اشوزرتشت؛پیام اور اهورامزدا یا فیلسوف و مصلح اجتماعی(1)

سامان روزبهانی - با توجه به انچه که در بخش نخست یاد شد اشوزرتشت نیز به عنوان یک پیام اور راستین و درست مانند دیگر پیامبران اقداماتی را انجام داده و اصلاحاتی را به اجرا گذاشته اند.

حال پرسش این است که ایا به خاطر اجرای برخی از اصلاحات در جامعه اشوزرتشت صرفا مصلحی اجتماعی بوده است؟

ایا دیگر پیامبران در اجتماع خویش تغییر و تحول به وجود نیاورده و وضعیت اجتماعی و ... مردم خود را اصلاح ننمودند؟

با توجه به پاسخ پرسش های یاد شده ایا نمیتوان اشوزرتشت را پیامبر و اصلاح امور را جزی از وظایف هر پیامبر دانست؟

 

در گات ها(سروده های و سخنان مستند اشوزرتشت) نیز ده ها بند یافت میشود که پیامبری اشوزرتشت را به طور مستقیم یا غیر مستقیم مطرح کرده و تایید مینمایند و بر نظریه عدم پیامبری اشوزرتشت اسپنتمان خط بطلان میکشد.

و این روند از دیرینه ترین روزگار و زمان زندگی اشوزرتشت به همین ترتیب بوده و تا به امروز نیز ماهیت خود را حفظ کرده است و حتی شاگردان و پیروان بسیار نزدیک پیامبر به پیامبری اشوزرتشت باور داشته و در مقدمه ی گات ها به این امر اقرار دارند:

سراسر اندیشه و گفتار و کردار اشوزرتشت الهامی است از سوی پروردگار که انسان را به سوی رسایی و خوشبختی راهنمایی میکند در هات 29 بند 8 به شایستگی مقام پیامبری اشوزرتشت سخن امده و از سوی اهورامزدا به پیام اور انسانیت گفتاری شیرین و دلپزیر داده شده است.

افزون بر مسایل یاد شده اشوزرتشت در بسیاری از موارد سخن از پیامبری خود اورده و از وظیفه ی راهنمایی و پیامبری مردم که به عهده اش گذاشته شده است سخن میگوید:

از اندیشه حکمت بارت خواستارم ماموریت ارشاد و رهبری را چنان که اراده توست انجام دهم/ یسنا 33 بند 6

یسنا 33 بند 8:پروردگارا هدف نهایی و ماموریتم را به خوبی به من نشان ده تا در پرتو اندیشه پاک ان را به انجام رسانم.

و در یسنا 44 بند یازدهم به طور کلی این حقیقت را بازگو کرده و میفرماید:

پروردگارا میدانم که تو مرا برای این کار بزرگ به عنوان نخستین اموزگار برگزیدی....

اشوزرتشت در یسنا 45 بند 5 سخن از الهام مزدایی را به میان اورده و از وخش (پیام مزدایی) که از سوی اهورامزدا و به وسیله نیک اندیشی به وی القا شده میفرمایند:

ایدون از سخنانی که از پروردگار به من الهام شده است گفت و گو خواهم کرد....

اشوزرتشت اسپنتمان همچنین در مورد پیام مزدایی و وظیفه خطیر پیامبری خویش بارها سخن به میان اورده است که در زیر نمونه هایی از انها اورده خواهد شد:

یسنا 43 بند 5:اکنون از حقایق و اصول و ایین زندگی آن چنان که هستی بخش دانا به من اموخت اشکار خواهم ساخت.....

یسنا 46 بند 13:کسی که اشوزرتشت را خشنود ساخته و در انجام ماموریت یاری کند انسانی درستکار و نیکو سرشت شناخته خواهد شد.

یسنا 46 بند 14:ای هستی بخش دانا! پیام اسمانی تو را به مردم خواهم اموخت ....

یسنا 33 بند12:....در پرتو وهومن یا خرد و منش پاک سروری و رهبری و راهنمایی مردم را به من بخش.

یسنا 49 بند 6: ای مزدا و ای اشا! خواستارم که مرا از اندیشه ی پاک و حکمت خویش اگاه سازید تا حقیقت را بازشناسم و دینی را به جهانیان اشکار سازم که از سوی تو ای هستی بخش الهام گردیده است.

یسنا 49 بند 7:ای هستی بخش که پیام مقدس تو را به مردم میاموزم گواه باش تا....

همانگونه که میبینید مواردی در خود سروده های پیام اور(گاتا) وجود دارد که پیامبری اشوزرتشت اسپنتمان را به نیکی نمایان میسازد و بر هرگونه برداشت نادرستی خط بطلان میکشد.

اشوزرتشت پیام اوریست که پیام ان یگانه پیام راستی در جهان و زندگی بخش و درمانگر زندگی است و این پیام نه ویژه ی ایرانیان و نه مرزهای خاص جغرافیایی و نه انسان های نیک است.بلکه پیام او پیامی جهانی و مربوط به همه ی انسان ها از هر رنگ و تیره و نژاد و با خوی نیک یا بد است.کما اینکه در یسنا 31 بند 1 و یسنا 46 بند 5 میفرمایند:

ای جویندگان دانش(معنویت)! اکنون اموزش ها و پیامی را که تا به اکنون شنیده نشده است برای شما اشکار خواهم ساخت.این پیام برای کسانی که از روی اموزش نادرست جهان نیکی را تباه سازد ناگوار میباشد ولی برای دلدادگان مزدا خوش ایند و شادی بخش است.

مرد دانا و توانایی که بنا به دستور ایزدی و یا از راه مهر و عواطف انسانی خواستاران کمک را خواه از هواخواهان راستی و یا دروغ  به گرمی پذیرا شود او پیرو راه راستی(و قانون جهانی اشا) بوده و زندگی اش سرشار از راستی و درستی میباشد.....

با توجه به نکات یاد شده و گفتار مستقیم اشوزرتشت اسپنتمان در مورد پیامبری و رساندین پیام اهورامزدا به بشریت جای شبهه ای در امر یاد شده باقی نمیماند.با اینهمه نگارنده مایل است که به بررسی هرچه بیشتر نکات گوناگون پیرامون این موضوع در این مقاله بپردازد.

 

 

در متون زرتشتی و ادبیات مزدیسنی و در بسیاری از موارد از واژه ی «وَخشوَر» به عنوان پیشوند و صفت اشوزرتشت به کار رفته است.

این واژه از کهن ترین واژگان پارسی بوده و شکل کنونی آن مربوط به پهلوی ساسانی میباشد.

واژه فوق از دو بخش «وَخش» و «وَر» تشکیل شده است.

در فرهنگ نامه دهخدا و در درگاه وخشور معنی این واژه بدین گونه امده است:

وخشور.[ وَ / وُ ] (اِ) بر وزن دستور، پیغمبر و رسول را گویند و به ضم اول هم آمده است . (برهان ) ۞ (آنندراج ) (ناظم الاطباء)

همچنین با رویکرد با فرهنگ واژگان پازند چم و مانک(معنا) واژه فوق از دوران کهن تا به امروز بدین شکل میباشد:

وخش: افزایش؛نمو؛رویش و بلندی؛کلام؛دم؛جان؛بهره؛جریمه؛کلام ایزدی؛وحی الاهی

ور:پسوند واژه به چم دارنده؛کننده؛اورنده(مانند تاجور؛پیشه ور؛گنجوَر؛دستوَر؛مزدوَر)

وخشور = دارنده پیام و وحی اهورایی

بررسی واژه بالا در حقیقت از دو بعد قابل بررسی و کنکاش است ؛نخست واژه شناسی که طبق مفهوم واژگان به نگرش و اندیشه مردمان همزمان ان واژگان برمیگردد و هر واژه بیانگر حس و اندیشه ی خاصی از مردمی خاص نسبت به فرد یا مقام خاص است که این مساله خود به خود بُعد تاریخی مساله را نیز به پیش میکشد یا به عبارت دقیقتر طبق دانش واژه شناسی از همان روزگار کهن اشوزرتشت به عنوان دارنده وحی و پیام ایزدی شناخته شده است و هیچگاه مقامش به عنوان پیامبری والا مقام قابل تردید نبوده است و این مساله در بسیاری از نگاشته های به جای مانده از روزگاران کهن به روشنی روز اشکار است و در این رابطه به برخی از دورانهای تاریخی و روایات نویسندگان تاریخی و سنگ نگاشته ها نگاهی اجمالی و بسیار کوتاه خواهیم داشت.

در گزارش ها و روایات تاریخنگاران و فیلسوفان یونانی روزگار هخامنشی نیز؛ اشاراتی به  واژه ها و اندیشه ها و جهان بینی های خاص دیده میشد که اندیشه های زرتشتی و فلسفه کیش مزدیسنا در انها به نیکی قابل مشاهده است و بسیاری از این تاریخنگاران خود را به شخصیت هایی با نام های گوناگون که تعبیر به نام واژه زرتشت میشوند منسوب کرده اند و نفوذ اندیشه و جهانبینی زرتشتی به نیکی قابل مشاهده است.

پورفیریوس در کتاب زندگی و در تشریح خداشناسی زرتشت از زبان فیثاغورس نقل میکند:

«او راستی (میتوان اشا نیز برداشت کرد که یکی از برگردانهای ان به زبان های غیر اوستایی برابر راستی است) را قبل از هر چیز جایگزین ساخته؛دورنمایی از خدانمایی را نشان میدهد که «بدنش از نور و روشنایی خالص پر شده است.روح وی تنها به سوی راستی گرایش داشته و از «دروغ» بری و گریزان است»

با رویکرد به یسنا 31 بند 7:اوست نخستین اندیشه گری که با نور خود افلاک را روشن ساخت و با نیروی خرد خویش راستی را بیافرید.....

یا یسنا 37 بند 4: ای اهورامزدا! ما فروغ (نور) توانای تو را که در پرتو راستی فروزان است خواهانیم و....

یا یسنا 31 بند 8:ای خدای جان و خرد! هنگامی در اندیشه خود تو را سراغاز و سرانجام هستی شناختم انگاه با دیده ی دل دریافتم که تویی سرچشمه منش پاک که تویی افریننده ی راستی و ....

یا صفحات 80 و 81 فروردین یشت: بدن او از بهترین چیزها ساخته شده است؛روح او مانتره سپنته کلمه مقدسی است؛روشنایی و درخشندگی و درک لایزال دارد و...

به روشنی قابل مشاهده است که اندیشه های زرتشتی در گفتار پورفیریوس دیده میشود و نفوذ دستگاه خداشناسی زرتشتی به کاملا اشکار است.

 

همانگونه که در بخش های پیشین نیز گفته امد اشوزرتشت نه یک مصلح صرف اجتماعی که یک پیامبر والا مقام است که نه تنها به اصلاح جامعه خویش همت گماشت که پیامی را برای بشریت به ارمغان اورد که برای همه ی زمان ها و برای هر سرزمین و ملت و کشور سودمند است.

اشوزرتشت اسپنتمان علاوه بر اصلاحات انجام شده دستگاه خداشناسی ویژه ای را بنیان گذاشت که امروزه مکتب فلسفی اشراق(نور) ریشه در ان دارد و سهروردی استاد بلامناضع حکمت اشراقی نیز از این نکته پرده برداشته و ریشه این حکمت را دستگاه خداشناسی اشوزرتشت و فرشادشور(فرشوشتر) و جاماسف(جاماسپ بیدخش) میداند.

 

اشوزرتشت افزون بر مردود کردن خدایان کیش اریایی کهن(دیویسنا) خدای راستین را نامور به اهورامزدا معرفی نمود که ان را با اندکی تفاوت لهجه در کتیبه های شاهان هخامنشی نیز میبینیم.

داریوش از جمله شاهان مقدر هخامنشی بود که بارها نام خدای زرتشت را اورده و ویژگی های ان را ذکر نموده است و به شاهی رسیدن خویش را خواست او دانسته است.داریوش در کتیبه (دی ای) الوند اورده است:

اهوره مزدا خدای بزرگ است

که این زمین را افرید.که اسمان را افرید؛که مردم را افرید؛که شادی را برای مردم افرید

که داریوش را شاه کرد؛

یا در جای دیگر اورده است:

داریوش شاه گوید:

انچه کرده شد؛همه به خواست اهوره مزدا کردم؛ اهورامزدا یاری خود را به من داد؛ تا انجا که انچه را کرده شد من کردم.

اهورامزدا مرا در برابر بدی ها بپاید. خاندانم را و این مردم را؛این ان چیزی است که من از اهورامزدا میخواهم

اهورامزدا این را به من دهاد.

یا: ای مرد!

باشد که فرمان اهورا مزدا به نظرت بد نیاید! از راه راست منحرف نشو؛ شورش مکن.

در جای دیگر سخن از راستی و دروگ و دروگوندان اورده و رابطه اندیشه و کیش داریوش با جهان بینی گاتایی بیش از پیش اشکار میگردد:

داریوش شاه گوید به خواست اهورامزدا من این سان هستم که دوست راستی هستم

یا در جای دیگر امده است: داریوش شاه گوید! راستی؛ این خواست من است.

من دوست مرد دروغگو نیستم.من تندخو نیستم و...

یا: اهورامزدا این مردم را بپاید؛ از سپاه دشمن؛از قحطی؛ از دروغ؛ بر این مردم سپاه دشمن؛قحطی و دروغ چیر نشود.

این همان چیزی است که همچون موهبتی از اهوره مزدا میخواهم؛ این را چون موهبتی به من دهاد.

و نیز خشایار شاه؛ پادشاه باورمند و مومن زرتشتی افزون بر تاکید بر گفته های پدر در رابطه با اهورامزدا؛ اورده است:

به خواست اهورامزدا؛ من این( رواقِ تمام مردم) را ساختم؛ ساختمان های بسیار خوب بسیاری نیز وجود دارد که ساخته شد در سرزمین پارس؛هر انچه که افزون بر این ساخته شد که خوب به نظر میاید؛همه ی اینها را ما به خواست اهورامزدا ساختیم.

هخامنشیان از دیندارترین سلسله های ایرانی و از روزگار داریوش یکم به بعد به ضن قریب به یقین زرتشتی بوده اند.

 

در روزگار پارتیان یا به عبارتی اشکانیان ؛کیش و ایین این شاهان و مردم ایران یکسان نبود و تفاوت ها و تسامح و ازادی مذهبی میان انها دیده میشد.با اینهمه در تاریخ این امپراتوری بزرگ که نزدیک به چهارصد سال پاسدار مرزهای ایران بود شاهد پادشاهی؛پادشاهانی چون بلاش(ولاش) یکم هستیم که دست به جمعاوری اوستایی که در روزگار اسکندر گجستک پراکنده شده بود زد و بسیار در این راه فعالیت نمود.

در کتاب تاریخ ایران(حسین پیرنیا و عباس اقبال اشتیانی) اورده شده است: موافق روایات زرتشتی از جهت استیلای اسکندر و مقدونی ها اوستا از میان رفته بود و این شاه در صدد جمعاوری ان برامد و در زمان اردشیر بابکان این کار(به طور کامل) انجام شد.بلاش و خانواده او بسیار مذهبی(زرتشتی) بودند.

 

روزگار ساسانی:سرسلسله ساسانیان(اردشیر بابکان) فرزند سرپرست معبد اناهیتای پارس و از خانواده ای با مذهب زرتشتی بود.

در این دوران علاقه به کیش زرتشتی به اندازه ای بوده که شاهان و بزرگان ای خاندان خود را به حامی و پشتیبان اشوزرتشت منسوب کرده و از تخمه ی کوی گستاسپ (کی گشتاسپ) میدانستند و به گفته کریستین سن در کتاب ایران در زمان ساسانی این در حالی است که موبدان نیز تبار خود را به منوچهر پادشاه اسطوره ای ایران منسوب میکردند.

در دوران این پادشاه و در ادامه و دوره های بعدی روزگار ساسانی شاهد گسترش کیش مزدا پرستی به جای جای ایران هستیم.

در این دوران شاهد به وجود امدن دین رسمی و نیروی برتر روحانیون زرتشتی هستیم.که برخی از انها چون موبدان موبد کرتیر تنها اشخاصی در تاریخ ایران بودند که حق داشتن سنگ نبشته را؛در کنار شاهان پارسی دارا شدند.

در این دوران دین زرتشتی بسیار بسیار گسترش یافته و بار دیگر اوستا در این دوره از پراکندگی به در امده و بار دیگر جمعاوری شد.افزون بر مسایل یاد شده پادشاهانی چون اردشیر بابکان و شاپور یکم و دوم و خسرو انوشیروان از پادشاهانی بودند که به خاطر وحدت بیشتر در میان کشور کیش رسمی اعلام کرده و دین زرتشتی کیش رسمی ایران گردید.

در این دوران روحیانیون زرتشتی از مقام های بلند کشوری برخوردار بودند و در مواردی چون انتخاب پادشاه نیز حق رای را داشته و در دوره هایی حرف اول و اخر را میزدند.

در این دوران کیش زرتشتی به اوج گسترش و قدرت خود رسیده و از غرب تا شرق ایران و در هر شهر و ده و روستا و ایالت اتش کیش زرتشتی در اتشکده ها روشن بوده و تمام شاهان ایرانزمین و بیشترینه ی مردم ایرانزمین در این دوره پیرو دیانت زرتشتی بودند.

موبدان موبد کرتیر در سنگ نگاشته مشهد سوم دوم نقل میکند:

«بس ایین های ایزدان (کیش و ایین های زرتشتی) افزونی گرفت و بس اذران بهرام(اتشکده-اتش ورهرام)نشانده شد و بس مغ مردان (موبدان زرتشتی) خرسند و کامیاب شدند و بس پیمان نامه های (مربوط به) اذران (اتشکده ها) و مغان (روحاینیون) مُهر شدند و بزرگ و سود به اورمزد(اهورامزدا) و ایزدان رسید؛و بزرگ گزند به اهریمن و دیوان بود.»

در این دوره اثار زرتشتی بسیار زیادی به دست موبدان بزرگی چون ادرباد ماراسپند نوشته شده که شوربختانه پس از حمله اعراب بسیاری از انان از میان رفت.روزگار ساسانی را میتوان زرتشتی ترین روزگار تاریخ ایران نام نهاد و در این دوره نیز چون دوره های پیشین جهانبینی و اثار و نام اشوزرتشت دیده شده و در اثار و گفته های بسیار به پیامبری او اشارات فراوان شده است.

 

سرانجام فرمانروایی ساسانیان در 224 میلادی به پایان رسیده و با شکست یزدگرد سوم از اعراب مسلمان؛گسترش دیانت زرتشتی متوقف شده و صدمات بسیار دید.با این همه در روزگار اسلامی (تا پیش از عصر صفوی) گذشته از ستم های بسیار به غیر اعراب در حکومت عرب مدار اموی و ظلم به مردم زرتشتی در دوران حکومت های اسلامی مردم زرتشتی ایران بر اساس ایه 17 سوره حج از قران کریم :« ان الذین امنوا و الذین هادوا و الصابئین و النصارى و المجوس و الذین اشرکوا ان الله یفصل بینهم یوم القیامة ان الله على کل شی‏ء شهید/كسانى كه ايمان آوردند و آنان كه يهودى شدند و صابئى ها و نصارى و مجوس(زرتشتی) و كسانى كه شرك آوردند خدا در روز رستاخيز ميانشان امتياز مى نهد، و از هم جدايشان مى كند كه خدا به همه چيز گواه است»از اهل کتاب به حساب امده و بدین صورت بر حق بودن کیش زرتشتی و طبیعتا پیامبری اشوزرتشت مورد تایید اسلام و قران قرار گرفت.این در حالی است که برخی افراد با فروبستن چشم خود بر روی حقایق و مستندات کیش زرتشتی را تنها یک سری اصول اخلاقی و اشوزرتشت اسپنتمان را مصلحی اجتماعی یا فیلسوفی ایرانی میدانند.

در دوره های بعدی نیز نام اشوزرتشت همچون گذشته به عنوان پیامبر مطرح بوده و هیچ یک از اثار ایرانی و غیر ایرانی مقام پیامبری این ابرمرد را مورد تردید قرار نداده اند.

این در حالی است که تقریبا در تمام رساله های بنام و شهیر پهلوی و به نقل از کتاب متون شرقی و سنتی زرتشتی؛ نوشته ی هاشم رضی اثار زیر جملگی به بحث پیامبری اشوزرتشت پرداخته و نکاتی را در این باب مطرح نموده اند.نمونه ی این نامه ها:دفتر هفتم دینکرد/ویجرکرت دینی/کتاب پنجم دینکرد/کتاب نهم دینکرد/گزیده های زات اسپرم و ... میباشد.

این روند از کهنترین روزگاران تا به امروز همانگونه که نشان داده شد وجود داشته است و امروزه نیز به ترتیب گذشته همچنان وجود دارد.

در سال 1357 نیز دین زرتشتی به عنوان یکی از ادیان رسمی ایران شناسایی گردیده و مردم زرتشتی به عنوان یکی از اقلیت های دینی ایران شناخته شده و حقوق انها به عنوان پیروان یکی از ادیان رسمی ایران به رسمیت شناخته شد.

پی نوشت:

جهان بینی اشوزرتشت/موبد اردشیر خورشیدیان

جهان بینی زرتشتی/موبد رستم شهزادی

واژه نامه پازند/موبد رستم شهزادی

تاریخ ایران/عباس اقبال اشتیانی/حسین پیرنیا

متون شرقی و سنتی زرتشتی/هاشم رضی

کتیبه های هخامنشی: پی یر لولوک

ایران در زمان ساسانیان/کریستین سن

سنگ نبشته های کرتیر موبدان موبد/داریوش اکبر زاده

زرتشت در گاثاها/هاشم رضی

 

 

 در اين راستا :

اشوزرتشت؛پیام اور اهورامزدا یا فیلسوف و مصلح اجتماعی(1)

 

 

 

 

نظرات
میثم
نوشته شده توسط مهمان فعال 2012-07-16 14:44:18
با تشکر از سامان روزبهانی برای اطلاعات با ارزشی که به ما داد.
موبدیار
نوشته شده توسط مهمان فعال 2012-07-12 13:27:46
به خشنودی اهورامزدا  
هرگزاز یاد نمیبرم که موبد دکتر خورشیدیان درسرکلاس جهان بینی اشوزرتشت در پاسخ به این پرسش گفت : تا پیامبر را چگونه تعریف کنیم؟. پیامبر کسی است که بدون داشتن اطلاعات علمی کافی و بدون انجام آزمایش و آزمون و خطا به حقایق حاکم برطبیعت پی ببرد و آنرا به جهانیان اعلام نماید و برای استقرار راستی ها درجهان از جان ومال خود بگذرد. از این دیدگاه اشوزرتشت نه تنها پیامبر که سوپر پیامبر بود. زیرا گاتاها کتاب او نشان میدهد که پیامبرما در چهار هزار سال پیش به بسیاری از حقایق حاکم برجهان هستی پی برده بوده اند که تازه برخی از انها(مانند حاکم بودن قانون اشادر جهان هستی)سیصدسال پیش، توسط دکارت کشف شده است و برخی ازآنها همچون برابری حقوق همه انسان ها واز جمله زن و مردو آزادی واختیار گزینش راه و غیره که تازه کمتراز صد سال است که جهانیان به این حقیقت رسیده اند.
کیامرز.افشاری kiamarz.afsha
نوشته شده توسط مهمان فعال 2012-07-11 19:22:04
بیاری اهورامزدا. 
باسپاس ازسامان روزبهی باموشکافی خای دقیق پیرامون آمو زه های کاتهاوشناسائی شخصییت شت اشوزرتشت .مهمترین نقطه نظردراین بخش (جهانی بودن فرامین زرتشت وآموره های گاتها)است .این بزرگترین ردییه وابطال نظرییه کج اندیشان وکسانی که خودراقیم ومتولی خداوپیامبر میدانندوحکم به پذیرش یاعدمپذیرش دیگران به پیمودن راه راستی ویکتاپرستی می دهند.وپاسخ به اکثرییت کسانی که شیفته ی فرهنگ اهورائی زرتشت بوده وهنوز نمیدانندکه انسانهاآزادخلق شده ودرپرستش خالق خودوتعین راه راستی ورسیدن به خوشبختی بایدباخردخودمشورت نموده تصمیم گیری نمایندونیازی به تائیدیاتکذیب دین فروشان و یادکانداران دین ندارند.

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

قبل از جواب دادن تفکر کن .


همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد


همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 

تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 65092 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1223
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 73022415
 
Top!
Top!