صفحه اول | تماس با ما | تالار گفتگو | دفترچه پیشنهاد و نظرات شما | ارسال بدوست
صفحه اول همازور arrow مقاله هاي ديني - فرهنگي arrow دینی arrow بن‌پایه‌های دینی در مقابله با خشونت
۰۸ خرداد ۱۴۰۱
 
 
منوی اصلی
صفحه اول همازور
اخبار رسانه های خبري ایران
گالری تصاویر
اوستاي ورهرام يشت
ارسال كارت پستال
بازيهاي آنلاين
118 كل كشور
بایگانی اخبار تارنماي
مقاله هاي ديني - فرهنگي
( وبلاگ نویسی ) دست نوشته های اعضا
نشریه و روزنامه هاي کشور ايران
خبرنامه داخلي انجمن‌هاي زرتشتي
تعرفه آگهي
شماره حساب براي ياري دهندگان
جشنواره فروش اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب
آخرین نوشته ها
اسامی نامزدهای انتخابات دهمین دوره‌ی مجلس
جشن شب چله 94 کالیفرنیا
هیات رییسه انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
کارگاه نقاشی خلاق در خانه فرهنگ وهنر زرتشتیان تهران
پروانه فعالیت گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران صادرشد
ونداد غیبی قهرمان تنیس زیر۱۴سال کرمان
گزینش هیات اجرایی زرتشتیان اصفهان برای انتخابات مجلس
جشن شب چله کرج در سال 94
شب چله‌ی زرتشتیان اصفهان در سال 94
جشن شب چله اله آباد در سال 94
امتحان هماهنگ دینی سال 94 درکرج
مسابقات طناب کشی و دارت درجام 11 رستم
تصاویر ونتایج هفته ششم جام 11 رستم
فرخوان در انتخابات گردش 21 انجمن زرتشتیان کوچه بیوک
فراخوان در جشن شب چله 94 یانش وران مانتره
گزارش تصویری از پیک نیک همازوری دبیرستانیهای یزد
نخستین فعالیت گروهی گردش ۲۱ انجمن زرتشتیان کرمان
فراخوان در جشن چله و آیین درگذشت اشوزرتشت 94 اله آباد
همازوری در سرایش اوستای آبزور در اتشکده تهران
نتایج هفته پنجم و جدول رده بندی جام 11 رستم
هیات رئیسه گردش دهم انجمن زرتشتیان نصرت آباد
رییس کمیسیون‌های گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران
هیات رییسه گردش 11 انجمن زرتشتیان خرمشاه گزینش شدند
نتایج هفته چهارم جام رستم و جدول رده بندی
پیش‌پوستر پانزدهمین دوره‌ی جام وهمن منتشر شد
تصاویری از مسابقه آشپزی دبیرستانیها در یزد
نمایشگاه کارهای دستی سازمان زنان در پاییز 94
نمایشگاه هنر و بازیافت برگزار میشود
نسخه الکترونیکی زندگی‌نامه آزاده زرتشتی منتشر شد
گزارش تصویری هفته سوم یازدهمین دوره جام رستم
دیدارنمایندگان اقلیت‌های دینی باآیت‌الله جوادی آملی
هیات رییسه گردش 43 انجمن زرتشتیان تهران گزینش شدند
برابري ديه‌ي مرد و زن از هر دين و آيين
پروانه‌ی انجمن زرتشتیان تهران در حال صادر شدن
فراخوان در نخستین جشنواره عکس زرتشتیان
دومین دوره المپیاد ورزشی در آموزشگاه‌های دخترانه‌ی ت
١٤عنوان كتاب الکترونیک رايگان در «طاقچه»
جایگزین سالن بجای ساختمان نیمه‌کاره مارکار تهران پارس
هموندان گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
گزارش تصویری هفته دوم یازدهمین دوره جام رستم
گزارش دومین دوره جام تخته نرد بانو خوبیار کرمان
فراخوان در کلاس آموزشی تنیس روی میز باشگاه یزد
اشتاد ایزد و آبانماه 94 در آدریان تهران
اسامی نامزدهای گردش یازده انجمن زرتشتیان خرمشاه
سالروز بازگشايی خانه زرتشتیان اصفهان در سال 94
گزارش تصویری شاه ورهرام ایزد تهران در آبان 94
گزارش تصویری هفته نخست یازدهمین دوره جام رستم
آین گهنبار درآموزشگاه دخترانه مارکار یزد
قرعه کشی و برنامه کامل یازدهمین دوره فوتسال جام رستم
هیات ریسه گردش پنجم انجمن زرتشتیان اصفهان
گزارش تصویری جشن معرفی دانشجویان زرتشتی سال 94 یزد
داستان کوتاه و آموزنده ولی واقعي کانون شادی
جشن آبانگان دبستان دخترانه مارکار یزد در سال 94
جشن معرفی دانشجویان 94 انجمن یانش وران مانتره
هیات رئیسه گردش 11 انجمن زرتشتیان تفت و توابع مقیم تهران
گزارش روز جهانی کودک یزد در سال 94
ساخت دهکده گردشگری در روستای زرتشتی‌نشین یزد
درخت چنار زيارتگاه پير سبز در فهرست میراث ملی
رونمایی از کارت اعتباری و سیم‌کارت گردشگری
شاپور بازاده ديپلم افتخار و جايزه بهترين فيلم راکسب کر
داستان کوتاه و اموزنده : استخدام مدیر
بیست و چهارمین همایش نشست انجمن های زرتشتی ایران
راه‌اندازي تارنماي بازديد مجازي ميراث جهاني ايران
پیام شادباش انجمن و نهادهای زرتشتی ایران در نوروز 94
فلسفه نوروز و آیین آن
جشن نیكوكاری و داد و دهش در فرهنگ زرتشتیان
ايرانيان شادترين مردمان جهان بودند
بينش زرتشت بر عليه خشونت
چرا دروغ در جامعه ما رواج یافته است؟!
هموندان گردش 4 انجمن زرتشتیان مزرعه کلانتر
راز جوان نگهداشتن مغز
کار ، کوشش و آبادانی در آیین زرتشت
قـدرت کلمـات را دسـت کـم نگیـریم
چگونه چند وظـیفه ای نباشیـم؟
ماجرای آفرینش سرود ای ایران
نيكي در دين اشو زرتشت
تفاوت ادبیات گاتهایی با ادبیات توحیدی
پیام نافذ اشوزرتشت ، پیامبر بزرگ آریایی
مفهوم سرنوشت در جهان بيني زرتشتي
اصالت یاری و کمک رسانی در جهان بینی گاتایی
کیش زرتشتی،بنیاد و ریشه ی نخستین «حقوق بشر»
نکته دینی کلیدی مهم، در رابطه با سدره پوشی
تاثیرگذار ی نوشته های شما
اجراي آيين گواه گيري و ثبت ازدواج زرتشتیان
گاتها، سرزمين كشف‌ناشده‌اي، رها از مطلق‌گويي‌ها
احوال شخصيه زرتشتیان
آزاد انديشی در دین زرتشت
زرتشت؛ پایه‌گذار موسیقی مذهبی
سخن اشوزرتشت با پروردگار
اوستا در زندگي ما
کورش نیکنام و سپنتا نیکنام از ادامه‌ی راه بازماندند

پدرام سروش پور در «جهان عليه خشونت»       پدرام سروش پور در «جهان عليه خشونت»    

     پورچيستا رستمي -    موبد پدرام سروش پور در بخش ادیان همایش «جهان عليه خشونت» با عنوان « بن‌پایه‌های دینی در مقابله با خشونت و افراطی گری به سخنرانی پرداخت

متن سخنرانی وی در زیر آمده است.

تمامی ادیان الهی از یک حقیقت مطلق که همان خداوند یکتاست سرچشمه‌ می‌گیرند و همین بزرگترین دلیل بر مشترک بودن بن‌پایه‌های دینی، در ادیان الهی است. البته برداشت‌های بسیار متفاوت که پیروان ادیان الهی، در دوره‌های مختلف از مفاهیم دینی انجام داده‌اند بیان‌گر این واقعیت است که تلاش برای درک این حقیقت مشترک الهی یک الزام است. به‌ویژه در دنیای امروز که با تحولات و پیشرفت‌های گسترده انسان در حیطه‌های مختلف همراه بوده است، با بالا رفتن سطح آگاهی‌ها و دانش انسان‌ها شناخت آن حقیقت واقعی ادیان راهی به سوی شکل‌گیری جهانی پیشرو و مترقی در سایه یک صلح و آرامش پایدار.

 

در این راستا همگرایی و تلاش برای شناخت مشترک بن‌پایه‌های دینی از مهمترین تلاش‌های دین‌داران و دین‌پژوهانی است که با کارکرد و نقش موثر ادیان الهی در دست‌یابی به چنین آرمان‌هایی باور دارند.

یکی از بارزترین این بن‌پایه‌های دینی مقابله با خشونت و افراطی‌گری در ادیان الهی است. دین زرتشتی به دلیل قدمت خود از تاریخ بسیار پرفراز و نشیب و آموزنده‌ای برخوردار است و همین کهن بودن، دانش دین گسترده‌ای را پشتوانه این دین باستانی کرده است. از طرف دیگر از اشوزرتشت پیامبر، مجموعه آموزه‌هایی تحت نام گاتها باقی‌مانده که از کهن‌ترین و نخستین دست‌نوشته‌هایی است که در آن آفریدگار هستی به یکتایی نام برده شده و برای نخستین بار پرده از بسیاری حقایق مینوی برداشته شده است.

 

خوشبتختانه در درون این آموزه‌ها، نحوه آموزش، عمل و رفتار پیامبر نیز وجود دارد که می‌تواند به عنوان بهترین الگو راهگشای ما در این تحقیق باشد. لذا در این تحقیق تلاش براین بوده که بن‌پایه‌های دینی در درجه اول با نگاه به آموزه‌های مستقیم اشوزرتشت در گاتها شناسایی شده و سپس از سایر بخشهای اوستا و کتب دینی زرتشتی بهره گرفته شود.

 

1- فلسفه به پیامبری رسیدن اشوزرتشت

هات 29 که از سروده‌های آغازین گاتها است به بیان فلسفه به پیامبری رسیدن اشوزرتشت پرداخته است در ابتدای این هات روان آفرینش به نمایندگی از روان همه آفریدگان هستی رو به اهورامزدا گله می‌کند. این که آفرینش او در جهانی که خشم و ستیز و جنگ و تجاوز آنرا فرا گرفته است چه هدفی داشته است و در این بند روان آفرینش از اهورامزدا درخواست یک نجات‌بخش می‌کند. از آنجایی که این هات بیانگر فلسفه به پیامبری رسیدن اشوزرتشت است به روشنی مشخص است که مهمترین نیاز به پیامبری اشوزرتشت، نجات‌بخشی جهان از دست خشونت‌طلبان و ستیزه‌جویان است.

 

پروردگارا روان آفرینش به درگاه تو گله مند است برای چه مرا بیافریدی ؟ چه کسی مرا کالبد هستی بخشید ؟ خشم و ستیز و چپاول و غارت و گستاخی و تجاوز همه جا را فرا گرفته ، مرا جز تو پشت و پناهی نیست بنابراین نجات بخشی که بتواند مرا از این تنگنا رهایی بخشد به من نشان ده. هات 29 – بند 1

 

آنگاه اهورامزدا در ادامه این بند پس از رایزنی با اشا(فروزه اهورایی راستی) و وهومن (فروزه اهورایی نیک‌اندیشی) اشوزرتشت را به عنوان تنها کسی که آموزه‌های مینوی را درک کرده و می‌تواند این مسوولیت مهم را برعهده بگیرد و به نتیجه برساند به روان آفرینش معرفی می‌کند.(هات 29- بند 8)

 

اما روان آفرینش به اهورامزدا بانگ بر می‌دارد که چگونه فردی که شهریار نیست و از سپاه و نیرو برخوردار نیست این توانایی را دارد که در مقابل سپاه خشم و تجاوز پیروز شود.

آن گاه روان آفرینش با بانگ بلند گوید : آیا من باید بدون چون و چرا پشتیبانی شخص ناتوانی را قبول کرده و به سخنان او گوش دهم ؟

به راستی مرا آرزوی شهریار نیرومند و توانایی بود.آیا چه وقت چنین شخصی برای یاریم به پا خواهد خواست و با بازوان نیرومند خود من را حمایت خواهد کرد.هات 29 – بند 9

 

اهورامزدا از وهومن و اشا درخواست می‌کند که به اشوزرتشت، توانمندی پیروزی در این راه را ارزانی دارند. تا پیامبر بتواند در پرتو این توانمندی آرامش و آسایش را به جهانیان ببخشد.

 

ای اهورامزدا و ای اشا به این ها ( زرتشت و پیروانش ) نیروی معنوی و توانایی بخشید . ای وهومن تو نیز به زرتشت آن را ( یعنی نیروی اندیشه و هوش و خرد سرشار) ارزانی دار تا در پرتو آن به جهانیان آرامش و آسایش بخشد . ای دانای بزرگ ما همه او را برگزیده ترین آفرینش و شایسته ترین فرزند تو دانسته و به رهبری خویش می پذیریم. هات 29 – بند 10

 

همانگونه که در این بند مشخص شده است، توانمندی اشوزرتشت پیامبر در شهریاری جهان، توانمندی نظامی او نیست بلکه دو بازوی توانمند او در این راه وهومن و اشا دو فروزه اهورایی نیک‌اندیشی و راستی می‌باشد.

آن گاه چنین پاسخ دادم : من زرتشت دشمن سر سخت دروغ و دروغگویان هستم و تا آن جا که مرا نیرو و توان است با آن ها پیکار خواهم کرد ولی با تمام قدرت یاور و پشتیبان نیکان و درستکرداران خواهم بود. پروردگارا بشود که از نیروی معنوی و بیکرانت برخوردار گردم و همیشه سرسپرده و ستایشگر تو باشم ای مزدا.هات 43 بند 8

 

2- بهمن یا وهومن نماد صلح و آشتی در کیش زرتشتی

 

«وهومنه» که در فارسی امروزه بهمن خوانده می‌شود یکی از واژه‌های پرکاربرد و زیربنایی در سرودهای گاتها است. این واژه که از دو بخش «من» به معنی اندیشه و «وهو» به معنی نیک گرفته شده است به معنی اندیشه پاک، یکی از امشاسپندان یا همان فروزه‌های خداوند و بالاترین جایگاهی است که انسان می‌تواند بدان دست یابد.

در بندهشن آمده است که یکی از خویشکاری‌(وظیفه) های بهمن امشاسپند (در زبان اوستایی: وُهومَنَه) آشتی‌بخشی است: بهمن نیک نیرومند آشتی‌بخش. او را نیرومندی این که سپاه ایزدان و نیز آنِ آزادگان چون آشتی کنند و بیفزایند، به سبب بهمن است که به میان ایشان رود...

برپایه آموزه‌های پیامبر آنچه که به انسان ارج و بزرگی می‌دهد اندیشه انسان است که به سوی کمال یا وهومنه در حال پیشرفت و ترقی باشد. چرا که خدا در گاهان اهورامزدا یا دانای کل هستی بخش نامیده شده است و بدیهی انسانی می‌تواند به جایگاه خدا نزدیک شود که خود را به مزدا یا دانای کل برساند.که تاثیرات این باور زیربنایی در جای‌جای فرهنگ ایرانی کاملا مشهود است. فردوسی نیز شاهنامه خود با نام خداوند آفریننده جان(اهورا) و خرد(مزدا) آغاز می‌نماید.

به نام خداوند جان و خرد کزین برتر اندیشه برنگذرد

در باوری که به انسان به واسطه اندیشه‌اش بها داده می‌شود بی‌شک آزادی اندیشه جایگاهی ویژه را دارا می‌باشد. اندیشه‌ای می‌تواند پیشرو باشد که به جبر و ندانسته هیچ باوری را نپذیرد. اشوزرتشت در یکی از آغازین سرودهای گاتها به روشنی به این موضوع اشاره می‌کند.

 

ای مردم این حقیقت را به گوش هوش بشنوید و با اندیشه‌ای روشن و ژرف‌بینی آن ها را بررسی کنید هر مرد و زن راه نیک و بد را شخصاّ برگزینید ، پیش از فرا رسیدن روز واپسین همه به پا خیزید و در گسترش آیین راستی بکوشید. هات 30 – بند 2



در حقیقت در این بند اشوزرتشت خود که به حقایق هستی دست یافته و آنچنانکه در هات 29 آمده تنها کسی است که آموزش‌های مزدا را درک کرده، در مقام پیامبر این حقایق را به مردم پیشنهاد می‌دهد و راه آموزش را پیش می‌گیرد. شاید تنها توصیه‌ای که می‌کند این است که انسان‌ها نباید مدت زیادی در شک و تردید انتخاب نیکی از بدی باقی بمانند.

 

با چنین دیدگاهی رهبران دینی همچون پیامبر تنها راهشان آموزش است. این نگرش از یک سو به افراط‌گرایان فرصت اعمال نادرست را نمی‌دهد و از سوی دیگربزرگترین تضمین کننده دوستی و صلح پایدار در یک جامعه دینی است جامعه‌ای که افرادی به خود اجازه نمی‌دهند گروه‌ها یا فرقه‌هایی را برپایه برداشت‌های خود به نام دین و خدا شکل داده و زمینه خشونت‌های درون دینی فراهم نخواهد شد.

 

ارزش این پیام با بررسی اکثر خشونت‌های دینی در جهان امروز کاملا مشخص است. متاسفانه کار به جایی رسیده است که هرکسی که به حداقل قدرت یا توانمندی دست پیدا می‌کند دین و باورهای دینی مردم را بهترین ابزار، برای سواستفاده و دست‌یابی به اهداف خود می‌یابد.

 

3- پیوند دین و آزادی و به رسمیت شناختن حق آزاد انتخاب راه

دستبردن به آزادی انسان که براساس آموزه‌های پیامبران الهی از بزرگترین موهبت‌های الهی است به هر نامی و به خصوص به نام دین عامل بروز تنش و در نهایت خشونت است. انسان‌ها بالفطره آزاد آفریده شده و به‌واسطه‌ی آزادی‌شان است که در قبال عمل خود مسوولند.

ای خداوند خرد هنگامی که در روز ازل جسم و جان آفریدی و از منش خویش نیروی اندیشیدن و خرد بخشیدی ، زمانی که به تن خاکی روان دمیدی و به انسان نیروی کارکردن و سخن گفتن و رهبری کردن عنایت فرمودی خواستی تا هر کس به دلخواه خود و با کمال آزادی کیش خود را برگزیند.هات 31 – بند 11

 

واژه دین نیز از ریشه اوستایی «دئنا» به معنی وجدان یا نگاه درون گرفته شده است. همانگونه که در این بند بیان شده هرگاه انسان توانست به جایگاهی برسد که مفاهیم مینوی (معنوی) دین را درک کرده و با باور و اندیشه خود آنها را در زندگی به کار بندد آنگاه می‌توان آن انسان را دیندار نامید. واژه فارسی دیدن امروز هم از همین واژه اوستایی «دئنا» گرفته شده است. همانگونه که هیج انسانی نمی‌تواند به جای دیگری به جهان بنگرد هیچ فردی هم نمی‌تواند به جای دیگران دینداری نماید و این زمینه شکل‌گیری یک جامعه آگاه دینی است جامعه‌ای که در آن همه افراد به نسبت توانایی خود ولی با باور و اندیشه دین خود را پذیرفته و به کار گرفته‌اند.

 

هر زمان نیز که دین در مقابل آزادی قرار گرفته است علی‌رغم بروز افراطی‌گری‌ها و خشونت‌های زیاد ولی در نهایت این دین بوده که عقب نشسته است چرا که همان‌طور که بیان شد آزادی باارزش‌ترین موهبتی است که خداوند به تمام انسان‌ها اعطا نموده است آن افرادی که به نام دین این آزادی را از انسان‌ها سلب می‌کنند در حقیقت برداشتشان از دین نادرست و نابجا بوده است. تنها محدودیتی که برای آزادی مطرح است سلب آزادی دیگران است که در حیطه اخلاق و رفتار اخلاقی می‌گنجد.

نگاهی به سیره پیامبران و به خصوص اشوزرتشت بیانگر این واقعیت است که اتفاقا ایشان در زمان خودشان با درک ارج و جایگاه آزادگی با تمام ساختارهای کهنه و محکم زمان خودشان به مبارزه پرداخته و نه تنها بت‌های ظاهری بلکه بت‌های باطنی زمان را در هم شکستند ایشان به درستی پیامآاوران آزادی و برابری برای تمامی انسان‌ها بودند.



اما آنچه که در نهایت مهم است این واقعیت است که صلح پایدار تنها به دست صاحبان قدرت می تواند در جوامع نهادینه شود به عبارت دیگر همان شهریور یا توانایی آرزوشده، که یکی از امشاسپندان و فروزه های دست‌یافتنی اهورامزداست.

 

آنچه که از کوروش هخامنشی برای ما به یادگار مانده است بیانگر این واقعیت است که او کسی بود که به این توانایی دست یافته بود. کوروش کبیر که در قران ذوالقرنین یا دارنده دو شاخ در مقام پیامبران ستوده شده است. در اصل تنها فرمانروایی در ایران باستان است که همزمان دوفره (شاخ نماد فره می باشد) را دارا بود. نخست فره حکمت و دوم فره قدرت.

 

خوشبختانه ما ایرانیان در حال حاضر جایگاه ویژه ای را در جهان دارا می باشیم شاید اگر ما بن پایه های مشترک دینی‌مان را شناسایی کرده و با تکیه بر آن فرهنگ ایرانی را تعریف کنیم بتوانیم نقش تاثیرگذارتری در جهانی داشته باشیم که متاسفانه، ناآگاهانی با بزرگ کردن اختلافات بین دینی و مذهبی، پایگاه دین و در نتیجه اخلاق را در آن کمرنگ می‌کنند

 

 

 

نظرات
کیامرز افشاری.
نوشته شده توسط مهمان فعال 2014-10-27 01:31:15
بیاری اهورامزدا 
گرامی موبدپدرام سروشپوربارونمایی بندبندازهانهای گاتهاورمزگشایی آن وبیان اهداف مشترک ادیان الهی ونقش ایران باستان بویژه کورش کبیردربرقراری قانون دمکراسی وصلح وآرامش جهانی وپرهیر از خشونت رابه زیبایی به تصویرکشیده اند. 
باشدکه درپرتومهراهورایی وتوانمندی وخردگرایی جهانیان حقیقت وراستی بردروغ وتاریکی پیروز وصلح وآرامش ونورجهان رافراگیرد. 
درآرزوی آرامش وشادی وتندرستی بهدینان وصلح دوستان جهان ا

ارائه نظرات مختص اعضاي سايت ميباشد.
لطفا ثبت نام كرده و لاگين كنيد.

اندرز آدرباد ماراسپند

با فرومایه مشورت مکن .

همازور بیم همازور هما اشوبیم

همازور از تمام شهرهای ایران همفکر و همراه می پذیرد


همازور منتظر نظرات و پیشنهادات سازنده شما عزيزان مي باشد

شما خواننده محترم همازور  مقيم در ساير نقاط كشور و حتي ساكن در اقصي نقاط  جهان ميتوانيد براي درج دست نوشته ها و اسناد خود در قالب هاي خبر، گزارش ، مفاله ، مصاحبه ، قطعات ادبي ، خاطره ، عكس ، و... با نام خود و بدون هيچ گونه تغييري در سايت همازور اقدام كنيد و به همين سادگي همگان را مطلع سازيد . 


تبلیغات ویژه

تورهای آزانس شرکت دلتابان

تعرفه اینترنت پرسرعت ADSL2 های وب  

فرتوری از نگارخانه
ورود به پنل ارسال پیام کوتاه
 ورود به پنل ارسال انبوه پیامک 
همیار همازور باشید
ياري به  تارنماي  خبري  همازور
نیازمندیهای جامعه
اسلاید تصاویر
باشندگان در تارنمای
حاضرين 65041 ميهمانان حاضر
آمار تارنماي
اعضاء: 1223
اخبار: 5586
لينكها: 0
بازديد كننده گان: 73022348
 
Top!
Top!